Probleem: Iemand had er een "klein ongelukje" mee gehad waarbij de buitenspiegel er kompleet was afgereden (foto 1). Bovendien was de spiegel zelf aan splinters. Een tijdelijke reparatie was nodig, dus... plakken en nieten.
Eerst het binnenwerk demonteren, zodat er bij het plakken niet teveel kracht op zou komen. Daarna de kap tijdelijk vastgezet met plakband en de naden volgespoten met superlijm (secondenlijm, cyanoacrylaat - foto 2). Die lijm hardt uit door het vocht in de lucht. Je kunt dus eigenlijk niet spreken van drogen. Nadat de lijm hard was geworden, heb ik de kap verstevigd door er op drie plekken metalen nietjes in te smelten (foto 3). Dat doe ik meestal door het nietje met de soldeerbout te verwarmen, tot het vanzelf in het plastic zakt.
![]() |
Met superlijm alleen red je het niet, tenzij de verbinding niet zwaar belast wordt. Maar metalen nietjes in het plastic smelten werkt (samen met lijmen) bijna altijd goed. |
Natuurlijk past het niet overal even mooi (foto 4), maar het ging om een tijdelijke oplossing. Tenslotte een ruw afgesneden stuk spiegelglas erin geplakt met dubbelzijdig plakband, dat ook voor tapijt gebruikt wordt (foto 5).
Reparatie geslaagd (nou ja, tot er een nieuwe spiegel komt).
Het resultaat (foto 6) voldoet tot er een nieuwe spiegel beschikbaar is, want het spiegelglas is plat en geeft net iets te weinig zicht. Maar voor een ritje naar de garage is het verantwoord. Nu maar hopen dat we er op kunnen wachten.
En dan nog wat:
Ik rijd als vrijwilliger in deze Canta's voor Heen & Weer. Kijk ook eens op de website, want we kunnen altijd hulp gebruiken. Ook kan je je daar aanmelden om van onze diensten gebruik te maken.
Laatst bijgewerkt op 29-05-2025